QR kody stały się bardzo popularne. Są wykorzystywane w wielu dziedzinach. Można ich również używać na zajęciach z języka angielskiego na wiele sposobów. Jesteście ciekawi, jak je wykorzystać na lekcji? Zapraszam do lektury.
Chyba każdy z nas natknął się na QR kody – są na opakowaniach wielu produktów, gier, książek. Znajdziemy je w magazynach, na stronach internetowych, wizytówkach i wielu, wielu, wielu innych miejscach. Są to z reguły czarno białe kwadraty, które zawierają w sobie różnorodne informacje. Przenoszą nas na strony internetowe, do piosenek np. na Youtube, do artykułów, nagrań MP3 i nie tylko.
Jak je stworzyć?
Po wejściu na stronę wybieramy co chcemy zapisać w naszym kodzie: URL, VCard, tekst, e-mail, SMS, Facebook, PDF, MP3.
Pokażę Wam w jaki sposób zakodować tekst – słowa, wyrażenia lub całe zdania.
Wybieramy opcję tekst i wpisujemy treść do zakodowania. Wpisałam słowo „hello”. Możemy wybrać czy nasz QR kod ma mieć ramkę, czy też nie. Poniżej zdjęcia 3 dostępnych wersji ramek.
Kolejną rzeczą jaką możecie wybrać jest kolor QR kodu. Kolory mogą pomóc Wam posegregować wygenerowane kody np. wg typu: pojedyncze słówka, wyrażenia, definicje, zdania itp. Możecie również stworzyć QR kody kolorami do działów z Waszych podręczników, np. rozdział pierwszy – QR kody w kolorze zielonym, rozdział drugi – QR kody w kolorze niebieskim itd. Możecie też podzielić je na kolory ze względu na grupy wyrazów: żółty – słownictwo związane z zawodami, różowy – słownictwo związane z owocami itd. Kombinacji jest wiele.
Gdy wybierzemy już wszystkie opcje naszego QR kodu (obramowanie oraz kolor i wpiszemy słowo), klikamy na zielony pasek utwórz kod QR. Teraz dokonujecie wyboru w jakim formacie mają zostać zapisane Wasze QR kody.
Najwygodniej jest ściągnąć plik w JPG. Ale możecie skorzystać też z dwóch pozostałych opcji: SVG oraz EPS. Klikamy na wybraną opcję zapisu i następuje automatyczne zapisanie kodu na komputerze.
Jak odczytać QR kody?
Wystarczy pobrać darmową aplikację na smartphone lub tablet. Jest ich dużo i są darmowe. Wchodzimy w sklep z aplikacjami i wpisujemy hasło: qr code reader lub QR code skanner. Wybierzcie taką, która Wam najbardziej odpowiada. Wszystkie działają na tej samej zasadzie: należy uruchomić aplikację i zeskanować kod (tak jakbyśmy robili mu zdjęcie).
Jak użyć QR kodów na angielskim?
No dobrze, mamy gotowe QR kody. Co możemy z nimi zrobić? Zastosowań jest bardzo dużo. Poniżej znajdziecie pomysły na ich wykorzystanie na lekcji angielskiego.
1. Tłumaczenia
Kodujemy słówka po angielsku lub polsku. Uczniowie skanują kody za pomocą komórki lub tabletu i podają tłumaczenie słówka. Od Was zależy, czy zakodujecie słówka po angielsku czy po polsku. Można też wydrukować kody w dwóch językach, wtedy uczniowie będą musieli podawać tłumaczenia raz w jednym, raz w drugim języku.
2. Definicje
Wykorzystując zakodowane słówka możemy poprosić naszych uczniów o podanie ich definicji. To zadanie będzie odpowiednie dla uczniów starszych klas lub na wyższym poziomie zaawansowania, którzy nie będą mieli problemu z wymyśleniem danej definicji.
3. Zdania
Uczeń skanuje QR kod i podaje zdanie z jego użyciem. W bardziej zaawansowanych grupach możemy poprosić o wylosowanie więcej niż jednego kodu i ułożenie rozbudowanego zdania.
4. Synonimy/antonimy
Prosimy uczniów o podanie słów o podobnym lub przeciwstawnym znaczeniu do tego zakodowanego w QR kodzie.
5. Kodowanie filmików
Kodować można nie tylko treści, ale również odnośniki do filmików na różnych stronach internetowych. Nauczyciel może przygotować kilka lub kilkanaście kodów z zakodowanymi filmikami np. na Youtube. Uczniowie mogą wylosować kod np. w nagrodę za dobrą pracę na zajęciach. Jest to również dobra opcja, gdy zostanie nam wolny czas na lekcji.
6. Kodowanie czytanek/artykułów
Ten sposób sprawdzi się jeśli nie macie możliwości drukowania dodatkowych materiałów na zajęcia. Jeśli uczniowie mają dostęp do telefonów lub tabletów na lekcji, to możecie zakodować czytanki lub artykuły w małych QR kodach. Możemy podzielić uczniów na grupy i każda z nich może pracować na innym tekście, a my nie musimy kserować i zużywać ton papieru 😉
7. Escape room
Dość czasochłonne zadanie dla nauczyciela, ale bardzo interesująca i angażująca forma pracy dla naszych uczniów. Uczniowie muszą wykonać kolejno różne zadania, by dowiedzieć się gdzie znajduje się kolejne zadanie. Wygrywa para lub drużyna, która dotrze na metę jako pierwsza z prawidłowo rozwiązanymi zadaniami.
8. Zadanie domowe
Czy Waszym uczniom zdarza się nie zapisać pracy domowej? Brzmi znajomo? Pomysłem jest rozdanie QR kodów, w których możemy zapisać konkretne zadania do wykonania (z zeszytu ćwiczeń, książki) lub odnośniki do plików ze słówkami, filmami, artykułami – co tylko Wam przyjdzie do głowy, a uczeń ma wykonać w ramach samodzielnej pracy w domu.
9. Kaboom
Oprócz zakodowanych słów możemy użyć kodów do gry w „
Kaboom” – kodujemy dodatkowo jeden kod właśnie z hasłem „Kaboom”. Układamy QR kody w jednym miejscu. Uczniowie kolejno skanują wybrany przez siebie kod. Uczeń może zachować kod jeśli spełni dany warunek: przetłumaczy słówko, poda definicję lub ułoży z nim zdanie. Osoba, która wylosuje i odczyta „
Kaboom!” traci dotychczas zebrane słowa (kody). Wygrywa osoba z największą liczbą słówek.
10. Domino
Nie wiem czy wiecie, ale chyba jako pierwsza wpadłam na pomysł stworzenia domina z QR kodami – owocem jest wiosenne domino na Printotece www.printoteka.pl/ql/materials/item/2344 – klikajcie i pobierajcie, materiał jest do pobrania za darmo! Wy również możecie stworzyć swoje QR domino. Wystarczy stworzyć QR kody, wyszukać grafikę i kolejno umieszczać słowa w szablonie z dominem. Taki szablon stworzycie bardzo łatwo w programie graficznym lub w Wordzie używając opcji tabela.
To tylko 10 pomysłów na użycie QR kodów. Mam w planach jeszcze jeden wpis poświęcony tej tematyce, gdzie znajdziecie kolejne inspiracje na użycie QR kodów. Stay tuned!
Mega paka QR kodów do pobrania!
Mam dla Was niespodziankę – mega pakę QR kodów do pobrania! Przygotowałam kody w języku polskim i angielskim z tematów: rodzina, free time, festivals & celebrations oraz daily routines. Jest ich ponad 300! Połowa z nich jest w języku polskim (czerwone), połowa w języku angielskim (czarne). Znajdziecie też kody z „Kaboom”. Można je wykorzystać na powtórkę pod egzamin ósmoklasisty, ale sprawdzą się również jako uniwersalna powtórka w innych klasach.
Co zrobić aby je otrzymać? Wystarczy zgłosić się w komentarzu na FB pod linkiem z tym wpisem KLIK , polubić mój fanpage i opcjonalnie oznaczyć osobę, której może przydać się paczka QR kodów. W wiadomości prywatnej otrzymacie mega pakę QR kodów do pobrania.
Dajcie znać, czy korzystacie z QR kodów na swoich zajęciach? Jak ich używacie? Chętnie poczytam jak Wy je stosujecie na zajęciach angielskiego.
See you,
Sylwia
super! poprosze! i zapraszam Elżbieta Wojnicka
Poprosze taki zestaw. oznaczam Elzbieta Wojnicka
Super poproszę
Super poproszę Małgorzata GÓrczyńska
Poproszę;)
serdecznie poproszę Marta Stachura
Też poproszę
I ja i ja? dla Iwona Gawryluk tez?
Również poproszę 🙂
super pomysły!ja również poproszę o zestaw kodów
Ja też poprosze?
Poproszę 🙂
Bardzo proszę 🙂
I ja też poproszę:)
Poproszę 🙂
Poproszę bardzo
Bardzo proszę ?
Super, ja też poproszę, zapraszam Oliwia Ziejka
Super,bardzo proszę,zapraszam Marta C.
Poproszę 🙂
Ja też 🙂
Poproszę 🙂 Zapraszam Jaga Gut
poproszę i dziękuje serdecznie. Zapraszam Agnieszka Zielińska
Ja tez poprosze?
Ja też poproszę?
Poproszę również �� zapraszam Sylwia Komperda
proszę o komentarz pod wpisem na FB tutaj: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB tutaj: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB tutaj: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB tutaj: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB tutaj: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
Poproszę i zapraszam Ewa Waniczek
proszę o komentarz pod wpisem na FB: https://www.facebook.com/angielskiONEtoONE/posts/1243370065810209
Jednak nauczyciele chyba nie potrafią czytać ze zrozumieniem 😉 A przecież jest napisane, żeby na fb 😀
Polubiłam na FB i skomentowałam, brzmi obiecująco, a uczniowie bardzo lubią kody. Prosze o mozliwośc pobrania. Pozdrawiam 🙂
Asia
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Ja mam opcje czytania kodów w aparacie w moim telefonie �� Polecam sprawdzić ��
Poproszę o pakę kodów QR super strona.
Oj tak <3
Szukam podczas wakacji inspiracji do pracy:)
Proszę o megafajną pakę kodów QR. Będę wdzięczna za możliwość wykorzystania ich na lekcji.
Poproszę o materiały. Świetna sprawa. Uczniowie bardzo lubią pracę z kodami .
Bardzo kreatywny sposób na zajęcia i praktycznie nieograniczone możliwości. Z pewnością przydatne dla młodszych osób, choć i dla nastolatków znalazłyby się ciekawe zastosowania. Młodzież jest tak obyta z technologią, że takie zajęcia zdecydowanie przypadłyby im do gustu.