Icons in use – speaking and wrting ideas for teens and adults.
Hej,
dzisiaj pędzę do Was z pomysłem na mówienie i pisanie dla nastolatków i dorosłych. Przygotowane przeze mnie małe ikonki do wydruku posłużą Wam do wielu zadań na wyżej wymienione umiejętności. Nie zajmą wiele miejsca i możecie je wykorzystać w każdej chwili.
Zaczynamy od wydruku ikonek i wybraniu tych, z których będziecie korzystać na zajęciach. Jest ich 700! Nie przeraźcie się liczbą, ale chciałam, żeby pokrywały tematy z wielu zagadnień. Każde zagadnienie to 25 ikonek. Ikonki można wycinać z podpisami lub bez.
Wydrukowane proponuję włożyć w kopertę lub woreczek strunowy. W ten sposób nie zajmą wiele miejsca w nauczycielskiej torbie, a będą gotowe do użycia np. w sytuacji kiedy zostaje Wam 5-10min na lekcji i nie macie pomysłu co zrobić.
Writing triangles
Uczniowie losują 6 ikonek (do Was zależy z jakich tematów). Układamy z nich trójkąt. Zadaniem jest napisanie opowiadania lub historyjki. W pierwszym akapicie należy użyć słowa z samej góry trójkąta, w kolejnym dwóch ze środka trójkąta, a w ostatnim trzech słów z jego podstawy. Takie kreatywne pisanie będzie dla uczniów ciekawym zadaniem – gwarantuję!
Mind maps
Ikonki mogą być wykorzystane do stworzenia map pamięci. Zadanie to może być wykorzystane do stworzenia plakatu lub do samodzielnej pracy np. w zeszycie. Uczniowie wybierają ikonki związane z tematem przerabianym na zajęciach lub ikonki z interesującego ich zagadnienia. Dajmy uczniom wolność wyboru, a mapy pamięci z pewnością Was zaskoczą. Mind maps sprawdzą się również idealnie dla uczniów, którzy kończą zadania wcześniej i najnormalniej w świecie się nudzą.
Speaking traingles
Uczniowie losują wybraną przez Was liczbę ikonek i układają zdanie lub historyjkę. Możecie wykorzystać pomysł z „writing triangles” i zaadaptować go na mówienie.
Grouping icons
Uczniowie otrzymują ikonki z 3-4 wybranych przez Was zagadnień. Zadaniem jest pogrupowanie ich w odpowiednie grupy tematyczne.
Listen carefully
Uczniowie grają w parach lub grupach. Rozdajemy po jednym zestawie ikonek z danego tematu. Zadaniem jest napisanie krótkiej historyjki z wybranymi przez grupę lub parę ikonkami. Liczbę ikonek ustalamy zależnie od stopnia zaawansowania uczniów. Proponuję 4-6 ikonek na jedną historyjkę, żeby zadanie nie zabrało za dużo czasu. Następnie uczniowie przekazują cały set ikonek przeciwnikom i odczytują swoje opowiadanie. Para/grupa przeciwna ma za zadanie wyszukanie i ułożenie ikonek, które zostały wykorzystane w słuchanej historyjce oraz ułożenie ich w chronologicznej kolejności.
From the first to the last
Każdy uczeń losuje dwie ikonki. Zadaniem jest napisanie lub opowiedzenie historyjki, która będzie zaczynała się od słowa związanego z jedną ikonką, a kończyła się na słowie związanym z drugą.
Catching words
Wybieramy jednego ucznia, który rozpoczyna opowiadać historyjkę z użyciem słowa widniejącego na wylosowanej przez niego ikonce. Kontynuuje on swoje opowiadanie, ALE w pewnym momencie nauczyciel przerywa uczniowi w połowie zdania iiiiiiii musi on użyć słowa wylosowanego przez innego ucznia. Uczeń losujący ikonkę ma dwie opcje: użyć słowa widniejącego na ikonce lub słowa związanego z widocznym obrazkiem. Nauczyciel podchodzi kolejno do 3-4 osób i podaje do wylosowania słowo, które musi być wykorzystane w wypowiedzi.
Ikonki pobierzecie tutaj ➨KLIK
To tylko niektóre pomysły, które możecie wykorzystać na swoich zajęciach. Jestem pewna, że macie jeszcze wiele innych na wykorzystanie ikonek. Chętnie przeczytam o nich w komentarzach.
Jeśli podobał Ci się mój wpis miło mi będzie jeśli „dasz lajka” lub dodasz komentarz – dla mnie to motywacja do dalszego działania ?
See you,
Sylwia
Świetny pomysł! Z pewnością przydadzą się także na zajęciach indywidualnych 🙂
Dziękuję ? ikonki są na tyle uniwersalne, ze sprawdza się na każdym typie zajęć ?
Cudo! Wykorzystam na bank!
Ale super pomysły! Uczę przedszkole, jak wiesz, ale brzmią bardzo interesująco i kreatywnie! 🙂
Awesome idea!!!! – another option for using them: brainstorm problems and issues – the more bizarre the better – and then choose three (or whatever) items you need to use to solve the problem. Even better when You have two groups thinking up problems for each other – brings out their competitive streak and makes for more 'interesting' problems 😉
Dziękuję 🙂
Dziękuję 🙂 Kto wie, może w przyszłości skorzystasz 😉
Sounds great! Have to try it out 🙂
Można też podzielić uczniów na grupy np. 7 osobowe, każdy losuje po jednej ikonce i po kolei mówią po jednym zdaniu – tworząc 1 wspólną historyjkę.
Dziękuję 🙂