skip to Main Content

Throw and play – adjectives.

Hello there!
Dzisiaj przybywam do Was z wpisem na temat przymiotników. Znajomość przymiotników jest bardzo ważna, ponieważ daje uczniom możliwość zbudowania ładnych i rozbudowanych zdań. Stworzyłam grę, w której potrzebna będzie jedynie kostka do gry i opcjonalnie mazak do tablicy suchościeralnej lub długopis.

Gra przeznaczona jest dla uczniów ze szkoły podstawowej. Zawiera 30 kart i ponad 170 różnych przymiotników. Planuję również wersję dla liceum – dajcie znać w komentarzu, czy jesteście chętni? 
Wracając do gry – poniżej znajdziecie opcje jej wykorzystania na zajęciach. Grę z powodzeniem można wykorzystać na lekcjach w grupie lub one-to-one.

1. Tłumaczenia na początek
Uczniowie rzucają kostką i tłumaczą dane przymiotniki na język polski. Dodatkowo prosimy o ułożenie zdania z wylosowanym przymiotnikiem. Możemy grać w grupach przyznając po jednym punkcie za poprawny polski odpowiednik oraz dodatkowy za zdanie.

2. Stopniujemy przymiotniki
Uczniowie otrzymują po jednej karcie (w mniejszych grupach po więcej). Każdy rzuca kostką i stopniuje przymiotnik ze swojej karty zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek. Teraz można kontynuować grę na dwa sposoby:
1. Uczeń wykreśla przymiotnik i przekazuje kostkę kolejnej osobie. Wygrywa osoba, która jako pierwsza wykreśli wszystkie przymiotniki. Przymiotnik można wykreślić jedynie po podaniu prawidłowego stopnia wyższego i najwyższego.
2. Uczeń rzuca kostką dwa razy. Pierwszy rzut to losowanie przymiotnika z karty. Następnie jeśli uczeń wyrzuci parzystą liczbę oczek układa zdanie ze stopniem wyższym, jeśli nieparzystą to ze stopniem najwyższym.

3. Układamy historyjki
Zadaniem ucznia/grupy jest ułożenie historyjki używając przymiotników z karty. W mocniejszych grupach możemy poprosić o wykorzystanie wszystkich przymiotników w różnym stopniu, w słabszych uczniowie mogą wybrać dowolne 3 przymiotniki. Znając możliwości swoich uczniów zadecydujcie ile przymiotników mają użyć. Można również rzucać kostką, żeby zadecydować w jakiej kolejności mają zostać użyte.

4. Podaj przeciwieństwo
Gra dla nieco bardziej zaawansowanych. Uczniowie otrzymują po karcie, rzucają kostką i podają antonim wylosowanego przymiotnika.

Grę pobierzecie TUTAJ

Mam nadzieję, że wykorzystacie grę na swoich zajęciach. A może macie pomysły w jaki inny sposób można wykorzystać moje karty? Chętnie poczytam.

See you,
Sylwia

This Post Has One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top Skip to content