skip to Main Content

Throw and play – adjectives.

Hello there!
Dzisiaj przybywam do Was z wpisem na temat przymiotników. Znajomość przymiotników jest bardzo ważna, ponieważ daje uczniom możliwość zbudowania ładnych i rozbudowanych zdań. Stworzyłam grę, w której potrzebna będzie jedynie kostka do gry i opcjonalnie mazak do tablicy suchościeralnej lub długopis.

Gra przeznaczona jest dla uczniów ze szkoły podstawowej. Zawiera 30 kart i ponad 170 różnych przymiotników. Planuję również wersję dla liceum – dajcie znać w komentarzu, czy jesteście chętni? 
Wracając do gry – poniżej znajdziecie opcje jej wykorzystania na zajęciach. Grę z powodzeniem można wykorzystać na lekcjach w grupie lub one-to-one.

1. Tłumaczenia na początek
Uczniowie rzucają kostką i tłumaczą dane przymiotniki na język polski. Dodatkowo prosimy o ułożenie zdania z wylosowanym przymiotnikiem. Możemy grać w grupach przyznając po jednym punkcie za poprawny polski odpowiednik oraz dodatkowy za zdanie.

2. Stopniujemy przymiotniki
Uczniowie otrzymują po jednej karcie (w mniejszych grupach po więcej). Każdy rzuca kostką i stopniuje przymiotnik ze swojej karty zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek. Teraz można kontynuować grę na dwa sposoby:
1. Uczeń wykreśla przymiotnik i przekazuje kostkę kolejnej osobie. Wygrywa osoba, która jako pierwsza wykreśli wszystkie przymiotniki. Przymiotnik można wykreślić jedynie po podaniu prawidłowego stopnia wyższego i najwyższego.
2. Uczeń rzuca kostką dwa razy. Pierwszy rzut to losowanie przymiotnika z karty. Następnie jeśli uczeń wyrzuci parzystą liczbę oczek układa zdanie ze stopniem wyższym, jeśli nieparzystą to ze stopniem najwyższym.

3. Układamy historyjki
Zadaniem ucznia/grupy jest ułożenie historyjki używając przymiotników z karty. W mocniejszych grupach możemy poprosić o wykorzystanie wszystkich przymiotników w różnym stopniu, w słabszych uczniowie mogą wybrać dowolne 3 przymiotniki. Znając możliwości swoich uczniów zadecydujcie ile przymiotników mają użyć. Można również rzucać kostką, żeby zadecydować w jakiej kolejności mają zostać użyte.

4. Podaj przeciwieństwo
Gra dla nieco bardziej zaawansowanych. Uczniowie otrzymują po karcie, rzucają kostką i podają antonim wylosowanego przymiotnika.

Grę pobierzecie TUTAJ

Mam nadzieję, że wykorzystacie grę na swoich zajęciach. A może macie pomysły w jaki inny sposób można wykorzystać moje karty? Chętnie poczytam.

See you,
Sylwia

This Post Has One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top Skip to content