skip to Main Content

Top 7 speaking games. Niezb臋dnik nauczyciela.

Hello, it’s me again 馃槈

Jak tam 偶yjecie po pierwszym miesi膮cu nauki? Macie ju偶 do艣膰 czy wr臋cz przeciwnie? Pe艂ni zapa艂u do pracy czy totalnie wyko艅czeni?

P臋dz臋 Was ratowa膰! Mam dla Was 7 gier na m贸wienie, kt贸re sprawi膮, 偶e zaj臋cia b臋d膮 atrakcyjne. Wszystkie gry znalezione w otch艂ani internetu 馃槈 Niekt贸re z nich s膮 zmodyfikowane. Ready, steady, go!


1. BACKDRAW – palcem po plecach
Source: clik

Gra super sprawdzi si臋 na zaj臋ciach podsumowuj膮cych s艂ownictwo z danego dzia艂u. Mo偶na j膮 wykorzysta膰 z grup膮 w ka偶dym wieku. Dzielimy uczni贸w na dwie dru偶yny. Uczniowie siadaj膮 w rz臋dach jeden za drugim, zwr贸ceni w kierunku tablicy. Osoba, kt贸ra jest ostatnia w rz臋dzie (najdalej od tablicy) siada przodem do nauczyciela, a ty艂em do pozosta艂ych uczni贸w i tablicy. Nauczyciel pokazuje s艂owo zapisane na kartce i wypowiada “Start”. Uczniowie obracaj膮 si臋 i pisz膮 to s艂owo na plecach osoby przed nimi. Nie wolno nic m贸wi膰. Je艣li kto艣 zacznie podpowiada膰, to dru偶yna odpada. Ostatnia osoba w rz臋dzie musi zapisa膰 s艂owo na tablicy. Przyznajemy po punkcie za ka偶de poprawnie napisane s艂owo dru偶ynie, kt贸ra b臋dzie szybsza. Teraz ucze艅, kt贸ry zapisywa艂 s艂owo na tablicy idzie na pocz膮tek. Gramy tak d艂ugo, a偶 ka偶dy ucze艅 zapisze jedno s艂owo na tablicy. Je艣li mamy ma艂e grupy, to mo偶emy zwi臋kszy膰 liczb臋 rund. Wygrywa dru偶yna z najwi臋ksz膮 liczb膮 punkt贸w.

2. SHIRITORI SHOWDOWN – nieko艅cz膮cy si臋 ci膮g s艂贸w
Source – clik

Na t臋 gr臋 mo偶emy przeznaczy膰 dowoln膮 ilo艣膰 czasu. Mo偶emy u偶y膰 do odmierzania czasu stopera w kom贸rce lub online timera (ja cz臋sto korzystam z tej strony http://www.online-stopwatch.com/). Nauczyciel lub ucze艅 wypowiada dowolne s艂owo. Zadaniem kolejnej osoby jest wypowiedzenie s艂owa na ostatni膮 liter臋 danego wyrazu. Proste? Nie do ko艅ca, poniewa偶 uczniowie musz膮 widzie膰 na jak膮 liter臋 ko艅czy si臋 dany wyraz. A dobrze wiemy, 偶e pisownia i wymowa to dwie r贸偶ne rzeczy. Gra trwa do momentu, gdy us艂yszymy d藕wi臋k stopera. Mo偶emy poprosi膰 ostatni膮 osob臋 lub przegranego (je艣li nie by艂 w stanie wymy艣li膰 danego s艂owa) o zapisanie s艂贸w, kt贸re pad艂y w grze na tablicy. Mo偶emy r贸wnie偶 gra膰 eliminuj膮c osoby, kt贸re nie by艂y w stanie wymy艣li膰 kolejnego s艂owa.

3. PEOPLE TO PEOPLE – lud藕 do ludzia, czyli kupa 艣miechu
Source – clik

Gra przeznaczona dla m艂odszych uczni贸w przy powt贸rzeniu nazw cz臋艣ci cia艂a. Chocia偶, jak tak sobie my艣l臋, to ze starszymi mo偶e te偶 by膰 zabawnie 馃槈 Musimy mie膰 nieparzyst膮 liczb臋 uczni贸w. Je艣li tak nie jest, mo偶emy do艂膮czy膰 do gry z uczniami. Uczniowie stoj膮 rozproszeni. Nauczyciel wyznacza lidera. Jego zadaniem jest wypowiadanie r贸偶nych cz臋艣ci cia艂a u偶ywaj膮c frazy “hand to hand”, “arm to arm” itd.聽 Uczniowie musz膮 szybko znale藕膰 par臋 i wykona膰 polecenie. Lider wypowiada np. 3 komendy, a nast臋pnie m贸wi “people to people”. Wtedy uczniowie musz膮 szybko dobra膰 si臋 w nowe pary. Lider b臋dzie teraz par膮 z kim艣 z uczestnik贸w. Jedna osoba zostanie bez pary, wtedy ona staje si臋 nowym liderem. Gramy tak d艂ugo, a偶 ka偶da osoba b臋dzie liderem.

4. DANGEROUS DEFINITIONS – co to w og贸le jest za s艂owo?
Source – clik

W t臋 gr臋 mog膮 gra膰 uczniowie, kt贸rzy s膮 ju偶 na nieco bardziej zaawansowanym poziomie. Gra wymaga przygotowania ze strony nauczyciela. B臋d膮 Wam potrzebne dziwne s艂owa, kt贸re mo偶ecie znale藕膰 TUTAJ oraz karteczki dla uczni贸w do zapisania definicji. Zaczynamy od wybrania s艂贸w do gry, im dziwniejsze, tym lepiej. B臋dzie 艣miesznie i zaskakuj膮co 馃槂 Dzielimy klas臋 na ma艂e grupy. Je艣li macie ma艂o uczni贸w, to w gr臋 mo偶na gra膰 indywidualnie. Nauczyciel zapisuje na tablicy “dziwne s艂owo”. Opcjonalnie, mo偶ecie przygotowa膰 prezentacj臋 w PowerPoincie i na ka偶dym slajdzie zapisa膰 jedno s艂owo. Dla podpowiedzi mo偶ecie zdradzi膰 jak膮 cz臋艣ci膮 mowy jest dany wyraz, ale nie jest to konieczne. Zadaniem uczni贸w jest wymy艣lenie definicji dla danego s艂owa. Prosimy uczni贸w by postarali si臋 jak najbardziej w ich tworzeniu. Uczniowie oddaj膮 karteczki nauczycielowi, kt贸ry czyta definicje s艂贸w. Wa偶ne jest by czyta膰 wszystkie definicje jednym tonem. Mo偶ecie te偶 przeczyta膰 prawdziw膮 definicj臋 s艂owa, kt贸r膮 do艂o偶ycie ukradkiem. Uczniowie decyduj膮, kt贸ra definicja jest prawid艂owa. Za ka偶d膮 prawid艂owo odgadni臋t膮 definicj臋 otrzymuj膮 jeden punkt. Dodatkowo dobrze b臋dzie poda膰 polski odpowiednik s艂owa.

5. MYSTERY THEATRE – te same s艂owa, r贸偶ne scenki
Source: click

Do gry potrzebujecie tylko tablicy i mazak贸w/kredy. W rogu tablicy wypisujemy rodzaje gatunk贸w filmowych np. rommance, horror itd. Zapisujemy r贸wnie偶 r贸偶ne pytania np.:
What are the tastiest foods?
What is scary?
What is something you would say to the person you love?
What are the things you might find in the sky?
What smells very bad?
What is beautiful?
What would you like to get for Christmas?
What is funny?
What is your lucky number?
What is yellow/red/blue etc?
Pytania mo偶ecie wymy艣li膰 przed zaj臋ciami lub poprosi膰 uczni贸w o spisanie listy 10 przypadkowych pyta艅. Razem z uczniami wybieramy najfajniejsze wed艂ug nich 3-5 pyta艅. Nast臋pnie ka偶da grupa otrzymuje inny gatunek filmowy, z kt贸rym b臋dzie pracowa膰. Zadaniem grupy b臋dzie odegranie scenki, w kt贸rej musz膮 u偶y膰 s艂贸w, kt贸re pojawi艂y si臋 jako odpowiedzi na tablicy do wybranych wcze艣niej pyta艅. Musz膮 odegra膰 np. scenk臋 z horroru/komedii u偶ywaj膮c s艂贸w np. spider, snake, darkness (odp. do pytania what is scary?). Te same s艂owa b臋d膮 u偶yte do odegrania scenek w r贸偶nych gatunkach. Grupy kolejno prezentuj膮 swoje scenki przed klas膮. Zadanie wymaga kreatywnego my艣lenia i gry aktorskiej. Wybieramy z uczniami najfajniejsz膮 scenk臋 i sprawdzamy, czy s艂owa zapisane na tablicy, zosta艂y wykorzystane w jej odgrywaniu.

6. DESERT ISLAND ACTIVITY – a na bezludnej wyspie musisz mie膰…

Source: click

Gra dla uczni贸w w starszych klasach, nastolatk贸w i doros艂ych. Uczniowie otrzymuj膮 ma艂e karteczki papieru. Prosimy ich, aby narysowali na niej dowolny przedmiot, kt贸ry przychodzi im do g艂owy. Zbieramy karteczki i wrzucamy je do jednego pude艂ka. Uczniowie losuj膮 po jednej kartce. Gdy natrafi膮 na sw贸j przedmiot, losuj膮 ponownie. Gdy uczniowie s膮 gotowi, m贸wimy im, 偶e znale藕li si臋 na bezludnej wyspie. Tylko po艂owa z nich mo偶e przetrwa膰 i na niej zamieszka膰. Ka偶dy ucze艅 musi przekona膰 reszt臋 klasy, 偶e to on powinien zosta膰 na wyspie. Jednak jedyn膮 rzecz膮 jak膮 maj膮 jest przedmiot narysowany na kartce. Ka偶dy ucze艅 musi by膰 na tyle kreatywny, by rzecz, kt贸r膮 ma na kartce by艂a “niezb臋dnie potrzebna” na bezludnej wyspie. Pomys艂y uczni贸w mog膮 by膰 zaskakuj膮ce. Osoby, kt贸re przekonaj膮 reszt臋, daj膮c najlepsze argumenty, zostaj膮 na wyspie.

7. SECRET WORD – s艂owo nie w temacie

Source: click

Nauczyciel przygotowuje dwa pude艂ka. W jednym z nich s膮 przypadkowe tematy, a w drugim s艂贸wka, kt贸re nie s膮 z tematami powi膮zane. Zadaniem ucznia jest wylosowanie po jednej kartce z ka偶dego pude艂ka. Nast臋pnie, ucze艅 daje kr贸tkie wyst膮pienie na wylosowany temat. Jego zadaniem jest wplecenie w wypowied藕 s艂贸wka, kt贸re wylosowa艂. Reszta uczni贸w s艂ucha uwa偶nie i pr贸buje “wy艂apa膰” tajemnicze s艂贸wko, kt贸re nie pasuje do tematu osoby m贸wi膮cej.
Mam nadziej臋, 偶e nie znali艣cie tych gier i wykorzystacie je na zaj臋ciach. A mo偶e znacie inne, kt贸re warto wykorzysta膰 na zaj臋ciach, 偶eby po艂膮czy膰 przyjemne z po偶ytecznym? Nauka przez zabaw臋 to jest to!
See you,
Sylwia

This Post Has 2 Comments

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

Back To Top Skip to content