skip to Main Content

Opaski identyfikacyjne do zadań specjalnych!

Każdy z nas miał chyba na ręce taki bilet/opaskę identyfikacyjną. Ciężko go zerwać, jest wodoodporny, zawiera informacje i jest w  ładnych, żywych kolorach. No dobrze, ale jak to wykorzystać na zajęciach? Pomysłów na ich użycie jest wiele. Dziękuję Monice Kapuśniak za pokazanie ich na swoim szkoleniu! Ciekawi, jak można ich użyć na zajęciach?

Imiona

Opaski identyfikacyjne świetnie sprawdzą się w małych grupach, gdy dopiero się poznajemy. Wszyscy znamy dobrze karteczki z imionami stojące na stolikach. Problem jednak polega na tym, że gdy zaczynamy pracę w grupach lub robimy jakieś gry/zabawy na dywanie lub w ruchu, to karteczki z imionami pozostają na ławkach. Opaski sprawdzą się tutaj doskonale. Są cały czas na ręce i wystarczy na nią zerknąć, by przypomnieć sobie imię danego ucznia.

Podział na grupy lub pary

Jeśli planujecie na swoich zajęciach pracę w grupach lub parach to możecie ich z powodzeniem użyć. Przed rozpoczęciem zajęć, poproście uczniów o wybranie dowolnego koloru biletu. Musicie jedynie policzyć ile będzie Wam potrzebnych przed zajęciami (w zależności od liczby grup/par). Uczniowie dobierają się w grupy lub pary zgodnie z kolorem lub tym napiszecie np. group 1.

Tłumaczenia

Jeśli chcecie przetestować znajomość słownictwa to możecie poprosić uczniów o wylosowanie dwóch opasek – jednej z polskim słówkiem, a drugiej z angielskim (przygotowanych przez Was przed zajęciami). Zadaniem uczniów jest zapisanie na kartkach lub w zeszycie, kto posiada odpowiednik słówek, które ma na rękach. Mogą w tym celu zapisać imiona uczniów do każdego słówka. Sprawdzamy poprawność wykonanego zadania.

Drugą opcją jest poproszenie uczniów o podejście do każdej osoby po kolei i tłumaczenie słówek z opasek na angielski/polski.

Trzecia opcja to zapisanie przez uczniów dowolnych słówek i wręczenie ich jej dowolnej osobie z klasy. Każda osoba otrzymuje tylko jedną opaskę/bilet. Ponownie, uczniowie podchodzą kolejno i tłumaczą słówka lub zapisują je na kartkach – zależy ile macie czasu na zajęciach. Liczbę słówek do zapisania ustalacie razem z uczniami – w małych grupach może to być więcej słówek, a w dużych grupach proponuję zapisanie po maksymalnie 3 słówka, aby uczniowie się nie zniechęcili.

Znajdź swoją połówkę

Zaczynamy od przygotowania biletów przed zajęciami. Każde słowo rozbijamy na dwie części. Uczniowie zapinają na ręce jedną opaskę i szukają wśród uczniów pasującą końcówkę/początek. Zadanie pozornie może wydawać się łatwe, ale wcale takie nie jest. Należy przygotować ich tyle, by każdy uczeń musiał znaleźć parę.

Telling the time

Zapisujemy godziny w formie cyfrowej. Możecie zapisać dwie lub trzy godziny na każdej opasce. Zadaniem uczniów jest zapisanie podanych godzin całym zdaniem. Mogą zapisywać te godziny, które: mają na swoich opaskach, ma koleżanka/kolega z ławki, ma osoba wylosowana przez nauczyciela. Pamiętajcie o sprawdzeniu poprawności zapisu godzin.

Homework

Ile razy zdarza się Waszym uczniom zapominać o zadaniu domowym? Niby jest zapisane w zeszycie, ale „ło kurcze zapomniałem!”. Uczniom, którzy notorycznie zapominają o zadaniu domowym zapinamy bilet na rękę z zapisanym zadaniem do wykonania. Może się zdarzyć, że cała klasa zapragnie je mieć 😀 więc bądźcie przygotowani na taką ewentualność.

Ściąga

Na opaskach mogą znaleźć się „mini-ściągi” z omawianego zagadnienia gramatycznego np. pamiętaj dodać końcówkę „s” w he/she/it w Present Simple. Oczywiście to tylko przykład. Uczniowie mogą zapisywać na tych „ściągach” co tylko sprawia im trudność.

Antonimy/synonimy

Kolejne zadanie bazujące na dobieraniu się w pary. Uczniowie otrzymują bilet z zapisanym słówkiem i zadaniem jest znalezienie osoby, która posiada synonim lub antonim danego słówka.

Liczby i daty

Możecie na nich zapisać również liczby i daty. Uczniowie mogą wstawać, gdy usłyszą swoją liczbę/datę wypowiedzianą przez nauczyciela lub innego ucznia. Możemy również poprosić uczniów o zapisanie liczb/dat słownie lub zdaniem, które mają na opasce na tablicy, w zeszycie lub kartce. Możemy również zapisać liczby słownie lub daty całym zdaniem i prosić kolejno uczniów o zapisanie ich w formie cyfrowej . Opcji jest bardzo wiele.

Alfabet

Każdy zna problem z literowaniem wyrazów. Każdy potrafi „wyklepać” alfabet po kolei. Dużo gorzej jest z literowaniem słów. Możecie zapisać słowa w omawianego działu lub dowolne słówka znane Waszym uczniom na biletach. W dowolnym momencie lekcji prosicie jednego ucznia by wstał i przeliterował swoje słowo – reszta uczniów je zapisuje i wypowiada je na głos.

Trudne słówka

Opaski pomogą Waszym uczniom w zapamiętaniu słówek, z których pisownią lub zapamiętaniem mają problem.

Secret code

Pamiętacie mój wpis o zakodowanych słowach? Możecie poczytać o nich tutaj: KLIK Przed rozpoczęciem zajęć, każdy uczeń losuje jedną opaskę. W dowolnym momencie prosicie uczniów o rozwiązanie zakodowanego słowa lub zwrotu zgodnie z legendą (możecie ją umieścić na tablicy lub wręczyć wydrukowaną wersję każdemu uczniowi). Do rozszyfrowanego słowa możecie przygotwać różne zadania – tłumaczenie, ułożenie zdania, podanie antonimu/synonimu itp.

To ważne!

Macie do przekazania uczniom lub ich rodzicom/opiekunom ważną informację? Zapiszcie ją na bilecie – najlepiej tym w rzucającym się w oczy kolorze (żółty, różówy lub pomarańczowy). Mogą znaleźć się na nim informacje o spotkaniu, rzeczach do przyniesienia na kolejną lekcję, nadchodzącym sprawdzianie czy kartkówce. W sumie wszystko co chcecie, żeby zapamiętali Wasi uczniowie lub o co prosicie żeby przekazali swoim rodzicom/opiekunom.

No homework!

Na koniec lekcji, nie każdej oczywiście, losujemy dowolną liczbę uczniów, którzy nie będą musieli odrobić zadania domowego na kolejną lekcję – otrzymują oni bilety z napisem „No homework!”.

Great job!

Opaski to także wspaniały pomysł na pochwalenie uczniów. Możemy na nich zapisać pochwały za dobre zachowanie, pracę na lekcji, pomoc innym uczniom, sprawne wykonywanie zadań itd. Uczniowie będą zachwyceni i zmotywowani do dalszej pracy. Monika Kapuśniak wspomniała na szkoleniu, że jeden uczeń nie chciał się umyć, by nie jej zniszczyć! Na szczęście opaski są wodoodporne 😉

Jak widzicie opasek identyfikacyjnych/biletów można użyć na wiele sposobów. Wyżej opisałam tylko niektóre pomysły na ich wykorzystanie na zajęciach. Gorąco polecam ich wykorzystanie na zajęciach.

To co, kupujecie opaski? Ja swoje zamówiłam na allegro. Możecie poszukać aukcji, która najbardziej Wam odpowiada. Jest możliwość zamówienia nadruku w cenie zakupu. Wtedy jednak na wszystkich widnieje jeden napis. Ze swojej strony polecam zamówić gładkie i zapisywać na nich to, co Wam odpowiada. Link do aukcji tutaj: KLIK Wybrałam tę, ponieważ można zamówić różne kolory (po 10 pasków w jednym kolorze jednego arkuszu).

Przy okazji polecam Wam serdecznie szkolenie Moniki – jest mistrzynią TIK-owego świata! Więcej informacji znajdziecie na jej stronie KLIK

See you,

Sylwia


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back To Top Skip to content